Idag började vi på de nya kurserna för vårterminen och än så länge så verkar de fruktansvärt intressanta. Vi ska läsa Fotografi: Teknik och Bildkomposition, Design och Publicering av Hemsidor samt Typografi och Layout 2. Fotokursen verkar vara mycket av sådant som jag redan har läst, men lite mer djupgående vilket jag tror kommer att bli superroligt, Hemsidekursen verkar ofantligt intressant (vi ska hålla på mycket med HTML och CSS) och sedan Typografi och Layout vet jag inte exakt vad vi ska göra då vi har introduktionen imorgon. Men som det verkar så kommer det att bli en rolig, intressant och hektisk termin. Förhoppningsvis kan jag ta mig i kragen och faktiskt göra allt i tid och inte skjuta upp det till sista sekund som jag brukar göra, ehe.
 
Jag har dock redan en ide för vad jag vill göra till första uppgiften i Fotografikursen, vi ska nämligen ta en landskapsbild (vilket landskap som hellst, behöver inte vara natur), det ska vara ett landskap som vi har en känslomässig koppling till och den vi känner för detta landskap ska speglas i bilden. Så jag hade då tänkta ta med mig kameran ut till stallet och antingen fota stallbacken med både stallet, ridbanan, ridhuset samt några utav hagarna nu på vintern och då ungefär när solen precis gått ned så att himmelen är sådär fantastiskt vacker. Eller så tänkte jag gå ned till hagarna och då får en bild på hagarna med alla hästar samt bergen, skogarna och åkrarna i bakgrunden med denna fina solnedgångshimmel. Kan inte riktigt bestämma mig och kommer nog att ta bägge två och sedan välja ut den jag tycker bäst om. Måste bara komma på hur jag ska spegla vad jag känner för detta landskap, men samtidigt så känns det som att jag gör det genom att ta med solnedgångshimmlen och allt, samt sedan då redigera den i Camera RAW så att det på ett bättre sätt speglar verkligheten och hur vackert det är och därigenom då förmedla att jag verkligen älskar det landskapet. Aja, vi ska ha ett seminarium innan och presentera våra ideer så där kan jag nog få både hjälp och feedback på ideerna.
 
Nu ska jag dock sätta mig och fortsätta på mitt reflektionsprotokoll som ska vara innen senast på onsdag tillsammans med min namnskylt och texten till den. Det är nämligen det sista som ska göras till förra terminens kurser och förhoppningsvis så blir de godkännda så att jag inte behöver ha något som ligger och släpar senare och tar upp en massa tid och energi.
 
Pilen i höstas när han låg och sov i hagen när jag kom för att hämta honom.
 
xoxo
Almmi
 
 
Hemsidor, Ide, Layout, Typografi, Typografi och Layout, design, fotografi, häst, högskola, plugga,

Kommentera

Publiceras ej