Jag är nästan klar med min lathund, woohoo! Det enda som saknas är bilder och lite justeringar i vissa färger, sedan ska det vara så gott som klart fram tills slutseminariet och förhoppningsvis behöver jag inte ändra allt för mycket efter det. Jag har gjort lite av ett comic book theme och förhoppningsvis så går det hem då den tänkta målgruppen är blivande grafiska designers (och andra personer som är intresserade av typografi) och jag tänker att just comic books är lite halvt inne med alla superhälptefilmer från både Marvel och DC (nu senast Deadpool som för övrigt är riktigt sevärd) som kommer ut på löpande band så förhoppningsvis går det hem. Det enda jag funderar på just nu är om jag ska vara riktigt ambitiös och göra den texten som står i själva comic book delarna av boken lite mer passande i temat (har lagt in pratbubblor med de olika kapitlerna, titeln på framsidan, ett kort förord och en kolofon på sista sidan. Bakgrunden på dessa sidor är sådär klassiskt comic book prickiga.) Men vi får se dock, vet inte om jag orkar sitta och slita mitt hår över det då allt i sådanan fall kommer att behöva göras i InDesign och alla "tutorials" som finns är på engelska och det är inte alla funktioner som har en helt logiskt översättning då mitt InDesign är på svenska.
 
Vi har också börjat med ett projektarbete i webbdesignskursen. Det ska göras i grupp och vi har en "kund" (en av våra lärare) som tydligen ska försöka testa oss lite med konstiga idéer och annat stoll och det ska vara våran uppgift att veta vad som går och inte går. Problemet är bara det att vi inte vet vad som går och inte går, vi har inte gått igenom allt och har därför ingen aning om vi kan bygga en sida där det går att bläddra mellan objekt/bilder med bara HTML och CSS. Vi vet ju att det går att göra då många sidor har just den funktionen men sedan är ju frågan om det görs med HTML eller om man måste blanda in Javascript för att få det till att funka. Det är i alla fall min uppgift att ta reda på hur man gör det och försöka få det till att funka och jag tänker att google borde ha svaret och förhoppningsvis så kommer vi klara av att fixa det och inte behöva säga att det inte går såhär i efterhand.
Jaja, det löser sig.
 
xoxo
Almmi
CSS, DC, HTML, InDesign, Marvel, ambitiös, comic book, deadpool, lathud, projektarbete, skola, webbdesign,

Kommentera

Publiceras ej