Hej hej :)
 
Demens är dagens tema. Demens är de anhörigas sjukdom brukar man säga. Vilket jag tycker stämmer in ganska bra då den personen som blir dement inte har längre en vetskap om att den glömmer osv. Medan de anhöriga ser och får vara med om när exempelvis ens mamma inte längre känner igen/kommer ihåg ens barn, när personen i fråga bara ska hem fast den redan är hemma, en allmän oro finns hos den demente och det enda man kan göra är att se denna oro, ovisshet och glömska bara bli större och större och du som anhörig blir bara mindre och mindre maktlös...
 
Min farmor har under en tid börjat drabbats av en form av demens vilket har resulterat i glömska först och främst. Detta blir bara mer och mer och hon blir mer och mer avskärmad ifrån omvärlden och hennes man som hon har varit gift med i 60 år tycker att det blir allt svårare att leva med henne, vilket ger honom en form av frustration, nedstämdhet och maktlöshet.
 
Detsamma gäller för mig. Jag firade min 22:a års födelsedag och självklart kom min älskade farmor och farfar. Vilket dom gör varje år. Men detta år så var något annorlunda och det var farmors närvaro. Hon var här men ändå inte på något vis. Ena stunden visste hon varför hon var här och andra stunden var hon som i en helt annan värld. Detta var riktigt otäckt. Hon som alltid har kommit ihåg födelsedagar, hon har ringt och köpt presenter och nu så är det farfars nya roll. Vilket han verkligen ska ha credit för.
Ibland tror att min pappas hem är hennes, ibland tror hon att hennes barnbarn är min pappas nya barn och ibland ska hon hem, hem till ett hem som inte existerar utan bara finns i hennes tankar.
 
Vad ni än gör och hur jobbig demens än må vara, ta vara på minnena ni hade tillsammans, dela med er av dem, upplys om dessa minnen för dem finns långt inne och en del dagar är personer med demens mer "klara" än andra och dessa dagar får man ta till vara på. Så ha tålamod, var lyhörd och fortsätt att älska denna fantastiska person precis som innan den blev sjuk.
 
Kram kram från Mini.
demens, farfar, farmor, födelsedag, makt, maktöshet, minnen, sjukdom, tema,

Kommentera

Publiceras ej