Ni vet det där scenariot när mamma säger något olämpligt inför dina kompisar eller försöker vara "tuff". Eller när hon gör något konstigt på stan bara för att skämma ut en och man vill bara sjunka genom marken. Känner ni igen er?
Det gör faktiskt inte jag (varför jag inte kom på ett bra exempel på den sista). Jag har aldrig någonsin skämts över något som mina föräldrar gjort och jag kan lova er, de har försökt att skämma ut mig (påstår de i alla fall).
Det har varit gånger som min mamma har gjort något och sedan frågat "nu är jag pinsam va?" och lett sådär retsamt som bara min mamma kan. Men mitt svar på det har alltid varit "nä, skämmas får du göra själv."
Det har även alltid varit min inställning, om hon gör något pinsamt så kan hon minsann skämmas för det själv. Om hon inte skäms så fanns det väll ingenting att skämmas över?

Det är så jag är uppfostrad och jag har aldrig förstått mig på de som skämts över saker som deras föräldrar gjort. Misstolka mig inte, jag tycker inte att det är fel, dåligt eller att man är dum i huvudet om man gör det, man jag kan inte förstå det då det i princip är raka motsatsen till min egen verklighet.
Min mamma skäms inte över mig heller, hon har alltid talat om att jag "får skämmas själv" och "jaja, det är du som ska gå omkring och se ut sådär, inte jag". När jag inte skämts så har hon inte brytt sig. Trots det så vet jag att det finns otroligt många föräldrar som skäms över att deras barn klär sig- och sminkar sig som jag gör och på grund av det inte vill ha med dem om de inte klär sig annorlunda.

Nu ska ni inte tro att det inte har funnits någon som kritiserat min stil och att mitt liv bara varit en dans på rosor, för så är det inte. Det är inte alla i min släkt och (i synnerhet) bland mina vänners föräldrar och släkt som bara accepterar hur jag ser ut och de har aldrig varit sena med att göra mig medveten om det.
Om jag hade fått en tia för varje gång jag fått höra "men ska du verkligen se ut sådär?" och "varför måste du se ut sådär hela tiden, kan du inte bara se normal ut?" så hade jag nog haft råd med en Islandsresa vid det här laget. Dessa kommentarer är dock inget som får mitt mod att sjunka utan jag svara helt enkelt "du, det är jag som ska gå omkring och se ut såhär och inte du så vad är problemet?" och det håller jag fast vid. Jag skiter högaktningsfullt i vad andra tycker och tänker för så länge jag är nöjd så duger det.

Jag tycker att ni ska tänka på det nästa gång någon lägger en negativ kommentar om ert utseende eller stil. Eller när era föräldrar vill att ni ska byta om för att de "inte vill gå med er om ni ska se ut sådär". Tala om för dem att det är minsann ni som ska gå omkring och se ut så och inte dem. Ni tvingar inte era föräldrar att klä sig i sådant som ni tycker är snyggt så då borde ju de rimligtvis inte göra så emot er.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort att stå emot sådant här, i synnerhet när det kommer ifrån ens egna föräldrar, men försök. Och kom ihåg, era föräldrar kan skämmas för det som de gör alldeles själva, det är ingenting som de behöver hjälp med. ;)

//Almmi
att, föräldrar, sina, skämmas, stil, utseende, över,

Kommentera

Publiceras ej